vineri, 8 octombrie 2010

Noi, Spania&suedeza II

Hola, Hej!

Dupa cum se poate observa din formula din salut noi suntem inca in Spania (in Catalunia mai exact, un fel de Oltenie din Spania dupa parerea mea) si incercam sa avansam in cunoasterea limbii suedeze.
Limba care a ramas la fel de imposibila dar incerc sa nu mai pun totul la inima (am depasit stadiul de Ana are pere dar nu cu mult. Am ajuns la intrebari de genul: Cate pere are Ana? si Ce culoare au perele Anei?). E adevarat ca spre deosebire de mine Ina e mai avansata. Poate deja face compot sau salata de fructe. Oricum, ramanem optimisti. Profa’ mea spune ca se poate invata suedeza dar eu nu am avut curaj sa o intreb in cat timp…

Tocmai am citit pe internet (dupa cum am mai spus, am laptop) ca in Bucuresti o sa inceapa furnizarea caldurii pe perioada noptii. Citesc asta intr-o zi de octombrie dupa ce am venit de la plaja. Dupa cate am aflat despre ce o sa ma astepte in Suedia d.p.d.v al vremii ma gandesc ca merit sa fac plaja in octombrie.

Asadar, daca totul merge conform planului si nu vad de ce nu ar merge, in februarie 2011 vom fi locuitori ai orasului suedez Gävle. Am aflat si cum se saluta oamenii din zona respectiva. Incercati sa va imaginati ca aveti in fata o lumanare, va tuguiati buzele si in loc sa expirati, sa suflati ca sa stingeti lumanarea, inspirati scurt si rapid. Tocmai ati aflat cam cum se saluta oamenii pe acolo. M-am gandit si cred ca am gasit si explicatia. De frica sa nu le inghete dintii pe parcursul iernii, oamenii au cautat sa sa stea cu gura cat mai putin deschisa. O alta explicatie ar putea fi data de cat costa sa mergi la dentist...
Daca tot am adus vorba de bani, eu cred ca ne cam lasam pacaliti de catre tarile vestice, nordice in ceea ce priveste ecologia, conservarea planetei and stuff.
E advarat, ei merg mult pe bicicleta insa cand am vazut cat poate sa coste o deplasare cu trenul prin Suedia sau ce preturi au masinile am inteles exact avantul lor ecologic si brusc ma gandesc si eu cum ma pot inscrie in Greenpeace.

Am mai aflat si alte lucruri interesante despre Gävle insa nu vi le spun pe toate acum de teama ca emigrati acolo inaintea mea.

Trebuie sa recunosc ca aici in Calafell mi se intampla si lucruri care ma fac sa ma privesc si cu alti ochi in oglinda, nu numai cu aia obositi pe care ii stiti deja.
Langa hotel e un magazin de unde zilnic cumpar cate ceva (paine, fructe, apa, etc). De cand am ajuns aici si pana acum am tot interactionat cu vanzatoarele. Zic interactionat si nu vorbit pentru ca limba lui don Quijote nu o stapanesc, dansele nu prea stapanesc limba engleza si atunci ne rezumam la sorry, perdona si apoi trecem pe limba gimnastica (la un moment dat nu a lipsit mult sa mimez o vaca in incercarea mea de a afla daca ce vroiam eu sa cumpar era carne de vita sau de porc). 
Zilele trecute am simtit ca am crescut fantastic in ochii lor. Am plecat la cumparaturi dupa cursul de suedeza si fiind inca sub influenta acestei limbi fermecatoare m-am adresat vanzatoarei cu “foarte cunoscuta” expresie ursäkta (scuzati-ma). Nu va pot descrie in cuvinte admiratia zarita de mine in ochii vanzatoarei, parca nimeni altul decat castigatorul premiului Nobel penru literatura se interesa unde poate gasi orezul in magazinul respectiv.

Daca tot sar de la una la alta sa va spun ca Andrei a capatat un accent suedez muuuult mai bun decat il am eu (la mine e o combinatie de accent moldovenesc cu cel bucurestean. E simplu de intuit cam cum pronunt eu Ana are mere...) si imi canta deja niste cantece in suedeza din care nu inteleg nimic insa nu am curajul sa recunosc asta si atunci ii zambesc complice si ii fac din ochi.

Cam atat deocamdata dar asa cum am promis am sa va tin la curent cu ce se mai intampla pe aici.
Va salut cu drag si va trimit ganduri bune!
Ciprian

P.S. Am de facut o coretie. Colega mea de banca nu e din Bulgaria (asa cum am scris in primul meu post) ci din Ungaria, nu ca asta ar schimba cu ceva lucurile. Inteleg ungureste la fel de bine cum inteleg si bulgareste. Problema e alta, am aflat de la Ina ca sotul colegei mele are centura neagra cu nu stiu cati dani la karate. Asadar afirm public ca Judith este cea mai buna colega de banca avuta de mine de la gradinita si pana in prezent.

2 comentarii:

  1. Coco, ma bucur sa vad ca nu o duci prea rau, poate peste 1 -2 ani vin si eu sa ma inveti suedeza :)
    Multa bafta si sa auzim de bine!! :)
    Andrei

    RăspundețiȘtergere
  2. 1-2 ani??????????? ma supraestimezi cu invatul limbii suedeze;))

    RăspundețiȘtergere