sâmbătă, 19 martie 2011

Viata in Gävle


Trebuie sa va spun de ce nu am mai scris in ultima perioada pe blog. Prietenii mei Cabral si Tudor Chirila au intrat in panica vazand luna trecuta cati vizitatori am avut pe blog. Degeaba le-am spus ca a fost ceva temporar, ca nu o sa-mi cumpar in fiecare luna mobila de la IKEA si  ca nu o sa am atat de multe experiente interesante de povestit. Ei au insistat sa-mi spuna ca banii pe care ii primesc ei din reclama de pe blog ii investesc in diverse proiecte umanitare. Prin urmare am luat o mica pauza.
Lucrurile au intrat in normal d.p.d.v al vizitatorilor iar lumea (sar’mana Donciulica) a inceput sa intrebe cam ce se mai intampla in Suedia.

In Suedia se intampla concursuri de calificare la Eurovision (e o adevarata problema nationala asta cu Eurovisionul aici), economia lor creste si de crescut cica le creste si speranta de viata, 83.2 ani la femei si 79.1 ani la barbati.

Si noua ni se intampla lucruri noi in Suedia. Andrei merge la gradinita, Ina aprofundeaza tainele sistemului sanitar suedez iar eu o sa incep curand cursurile de suedeza.
Sa le luam pe rand.

Gradinita.
In primul rand gradinita e foarte aproape de unde stam si asa cum am scris intr-un post anterior, dupa ce am primit numerele personale am primit scrisoare ca suntem asteptati. Mai mult, cu 2 zile inainte de prima zi de gradinita am mai primit un mail si am fost intrebati daca avem nevoie de interpret. Comentarii? Pareri?
Cu ceva emotii, mai mult de partea mea, pentru ca eu urma sa fiu responsabil de partea cu vorbitul iar Andrei responsabil de joaca, am plecat la gradi.
Si ne-am intalnit cu Maria, una din viitoarele educatoare ale lui Andrei. Am facut turul gradinitei, circa 10-12 camere pline cu jucarii, carti si alte din astea. Lucuri simple si practice cam cum sunt toate pe aici.
Andrei a inceput sa se joace iar eu am reluat limba englezo-suedezo-gimnastica. Si timp de o ora am tot vorbit incat mi-au amortit mainile dar macar am clarificat ca Andrei nu are alergii, e sanatos si stie ceva suedeza. Am cunoscut si alte persoane de la gradinita dar evident ca in secunda urmatoare le si uitam numele, precum si alti colegi de ai lui Andrei. Eu am inceput sa ma obisnuiesc dar va spun si voua, din ce in ce mai des poti intalni suedezi pe care ii cheama Muhamed, Faruh, etc. Daca blogul are success poate in viitor Popescunsson, Ionescunsson o sa fie nume obisnuite pe aiciJ.  

Dupa ce am inteles de la Maria ca in ziua urmatoare o sa fie o excursie pe langa Gävle am plecat acasa. Eu obosit frant iar Andrei intrebandu-ma de ce nu am mai stat. Nu am mai stat pentru ca programul e foarte strict, prima zi 1 ora, a doua zi se sta 2 ore si tot asa pana copilul se simte bine la gradinita.
A doua zi la ora 9 eram la datorie dar trebuie sa va marturisesc ca incepusem sa am dubii cu privire la  excursia stabilita. Zapada era pana la gat iar Maria mentionase ceva de gratar si carnati. Ma gandeam ca suedeza mea iar mi-a jucat feste. Spre surprinderea mea, 7 copii, 2 educatoare + subsemnatul am luat autobuzul si dupa 20 minute am ajuns in mijlocul unei paduri. Aici (trebuie sa spun ca in saptamana aia era vacanta in Suedia) zeci de oameni se plimbau, alergau prin zapada, patinau sau se dadeau cu sania. Oameni trecuti de 70 ani stateau pe skiuri mai usor decat stateam eu in bocanci. Punctul culminant al excursiei a fost cand, dupa ce am mers 25 metri prin zapada, am dat peste un loc special amenajat pentru facut gratar, depozit de lemne uscate, masa, 2 banci. Si uite asa am ajuns sa pregatesc gratar ingropat aproape in zapada.
In concluzie, gradinita aici este bazata foarte mult pe joaca si pe iesit in natura, pe facut sport. Andrei e incantat de ce i se intampla, e adevarat ca ii era si dor sa se joace cu copii de varsta lui.

Pentru ca stiu ca sunt (erau, cel putin) si medici care urmaresc blogul sa va spun un pic din ce imi spune Ina ca i se intampla la job.
In primul rand am inteles ca atmosfera de lucru este una foarte placuta. Nu exista tensiuni, lucrurile se intampla fara graba si cu mult calm. Cand nu intelegi ceva secretul este sa intrebi si atunci sansele sunt foarte mari sa primesti raspunsurile pe care le cauti. Un alt lucru mentionat de Ina ar fi sedintele. La 2 zile apare cate o sedinta maraton in care sunt dezbatute toate probelemele clinicii daca nu si cele ale Suediei. In contextul asta primul lucru de care ai nevoie aici este agenda, fara ea esti pierdut in spatiu.

Despre mine ce sa va spun. Dupa ce am primit numarul personal am trimis un formular catre autoritatile locale in care le-am scris ca doresc sa urmez cursurile de suedeza, cursuri gratuite disponibile celor ce vin din alte tari. Am fost chemat la test si spre surprinderea mea am primit foarte multe laude si am fost inscris la ultimul nivel de studiu. Vad eu acusica in ce masura laudele s-au datorat sarmului meu irezistibil sau cunostintelor de suedeza. In plus, am stat de vorba cu o doamna extrem de amabila care a analizat actele mele de studiu, urmand ca eu sa le trimit in Stockholm pentru evaluare si echivalare.
Ideea e ca nu ii vad bine pe Cabral si Chirila acum cand o sa incep cursurile de suedeza...

Sa va mai spun despre “birocratia” suedeza. De cand nu am mai scris pe blog Andrei a primit o scrisoare in care scria ca in calitate de proaspat locuitor al orasului este asteptat la stomatolog pentru ca aici in Suedia toti copiii mai mari de 3 ani trebuie sa mearga periodic la dentist.
Ina a primit si ea invitatie pentru a merge la nu stiu ce consult iar eu, eu am reusit sa schimb compania de electricitate la care eram abonati de mai putin de 1 luna pentru ca a venit un tip la usa si mi-a vorbit de energie verde si alte din astea. Dupa ce am primit o scrisoare de la noul furnizor de electricitate am inteles eu exact ce am facut asa ca am pus mana pe telefon si (ca sa vorbesc in termeni pe care ii foloseam mult mai des acum cateva luni, Salutare GBM!) m-am portat inapoi  la furnizorul initial.

Era sa uit. Am fost de dragul lui Andrei la film. Cinema cochet, sunet bun, film dezastros. Am vazut Rango, un film in care eroul este un cameleon, gras, cocosat si urat. Trebuie sa fac niste cercetari sa inteleg de ce eroii de desene animate au suferit o astfel de metamorfoza. De la Zorro la Rango e o cale luunga. E adevarat ca mai trebuie sa mentionez ca filmul a fost in suedeza insa Rango tot un cameleon urat si gras ramane pentru mine indiferent de limba in care vorbeste.



M-am intins foarte mult asa ca ma opresc aici insa promit ca  am sa revin cu lucuri noi.
Pana atunci va salut cu drag si va trimit ganduri bune,
Ciprian

P.S. Dupa lupte seculare ce au tinut 2 saptamani am reusit sa am telefonul fix functional si in plus, daca vreau, pot fi anonim pe internet, ceea ce va doresc si voua. Multumesc Cata! Multumesc Cip! 
In cazul in care aveti nevoie sa setati DNS-uri, porturi nu ezitati, sunt aici.

16 comentarii:

  1. Parca citesc despre noi, acum trei ani si jumatate :). Mai precis despre Silvia caci ea a inceput la dagis aici, Diana era la scoala. Aceleasi sentimente, aceleasi trairi, ca un deja-vu. Ma bucur ca va simtiti bine in ciuda zapezii care nu se da dusa...Succes.
    Numai bine!

    RăspundețiȘtergere
  2. Multumim mult! Si voua va dorim sa vina primavara cat mai repede;)

    RăspundețiȘtergere
  3. Buna Ciprian.
    Astazi in Bucuresti s-a tinut un targ de joburi pentru medici. Am avut si eu curajul sa merg si sa-mi depun CV-uri, iar pe unul dintre ele l-am depus la MediCarrera, pentru Suedia. Citesc cu atentie blogul tau de ceva timp, si orice informatii postate sunt utile pentru mine, mai ales cele legate de domeniul medical, dar nu numai.
    Acomodare cat mai rapida si placuta. Astept in continuare postarile tale.
    Lavinia.

    RăspundețiȘtergere
  4. Buna Lavinia! ce sa zic, in primul rand bafta si fie sa ti se indeplineasca dorintele. Iti tin pumnii in legatura cu jobul si sa stii ca sansele sunt mari, e deficit mare de medici in Suedia. Multumesc pt vizite si te mai astept pe aici:)

    RăspundețiȘtergere
  5. ce frumos ai scris! sunt convinsa ca o sa le puneti pe toate la pct in curand, sistemul va ajuta! andrei o sa fie cel mai fecirit, cu atata zapada in jur, cu frigul mai greu :)... sa te vad pe tine cu suedeza! mai tii minte povestile cu suedeze de pe litoralul romanesc ... ce bine ar fi prins atunci :) aveti grija de voi!

    RăspundețiȘtergere
  6. Îmi place tare mult de voi, suedezilor :p Pupez și toate bune și frumoase!!!

    RăspundețiȘtergere
  7. @Alexandra. Ceva, ceva mai tin minte dar nu se poate pune baza multa pe mine, mereu mi-au placut povestile:)

    RăspundețiȘtergere
  8. Lia, desi nu ne stim prea bine tind sa cred ca iti sta mai bine cu zambetul pe buze desi si supararea isi are rolul ei in viata. Toate bune si frumoase, asa cum le si meriti si tie;)

    RăspundețiȘtergere
  9. Este placut sa vezi cata energie pozitiva exista in cei ce iau aceste decizii dramatice in felul lor, de a pleca hai-hui prin lumea larga si sa faca fata la greutatile vietii cu zambetul pe buze. Felicitari!!
    Partea simpatica este ca citind randurile scrise, imi inchipui ca nu mai este mult si voi avea si eu parte de o experienta similara, alaturi de sotia mea, Corina, care va lucra pentru spitalul din Sandviken incepand din August, acest an.
    In clipa de fata ne aflam in tabara de la Calafell unde ne slefuim limba ca sa sune cat de cat cu ceva ce vorbesc gospodarii de prin partile acelea.
    Ramane sa vizitam blogul tau Ciprian, de cate ori vom avea timp de la reprizele lungi de studiu de aici.
    Va dorim succes in continuare si sa auzim de bine,
    Traian
    traianathome@gmail.com

    RăspundețiȘtergere
  10. salutare Traian. In primul rand multumesc de vizita. Imi place umorul tau, il simt din "ne slefuim limba ca sa sune cat de cat cu ceva ce vorbesc gospodarii de prin partile acelea." Multumim pentru aprecieri dar sa stii ca eu mai si exagerez cu zambetul ca sa mai ademenesc si alti romani pe aici, pe principiul ala cu capra vecinului. Glumesc insa ce vreau sa-ti spun e ca acomodarea intr-o tara noua tine foarte mult de fiecare persoana in parte. lucruri ce sunt diicile pt cineva pot fi foarte usor asimilate de catre o alta persoana.
    Va doresc sa aveti spor cu invatatul acestei limbi tat de melodioase (da, despre suedeza vorbesc;) ) desi sincer nu va vad prea bine.
    Cand zic asta ma gandesc la faptul ca nu o sa fie prea usor sa tociti cartile alea cand afara lumea merge la plaja;))
    va mai astept cu placere aici si tinem legatura

    RăspundețiȘtergere
  11. Locuiesc de 2 ani in Gavle , nu am prins deloc limba ca nu prea am avut timp si in tot acest timp nu am cunoscut decat u singur roman , nu imi vine sa cred . Vreau sa te felicit pt articol este foarte bun , mi-a facut placere sa il citesc . Descri Gävle cu adevarat . Multa bafta in continuare .

    RăspundețiȘtergere
  12. Salut George!

    Multumesc pentru aprecieri. Sa stii ca acum in zona sunt cam 30 persoane cu tot cu juniori:) Bafta si tie si tinem legatura, poate ne si intalnim.

    RăspundețiȘtergere
  13. Buna, am citit incantata acest blog si ma bucur ca mai sunt romani care au trecut prin perioade de surpridere si acomodare cu viata de aici, ca si mine. Locuim in apropiere de Gävle, intr-un orasel incantator si linistit, Sandviken. Multa bafta si o vara frumoasa!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna!

      Bine ai venit in Suedia! Ma bucur ca mai vin romani in acest colt de lume si daca imi lasi adresa de mail poate mai corespondam.

      Vara frumoasa si tie!

      Ciprian

      Ștergere
  14. Salut! Foarte interesant blogul! Este foarte posibil sa ajungem si noi (2 adulti cu 2 copii, de 3 si 7 ani) in Gävle in cateva luni. Imi poti da te rog frumos cateva sfaturi legate de oras si de relocare (pe e-mail)?

    Augustin

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Salut! sigur ca da si cu mare placere. care e adresa ta de mail?

      Ciprian

      Ștergere