vineri, 25 februarie 2011

Day VI&VII – Armistitiu pe frontul suedez


Final de saptamana. Schimbare de situatie, coafura da semne de oboseala dar sufletul da semne ca incepe sa se acomodeze cu temperaturile de -20 grade si nu numai cu temperaturile.
A fost un weekend in care am mai cumparat ce mai era de cumparat prin casa, apartamentul incepea sa ne ofere acea senzatie de liniste si siguranta de care aveam  toti nevoie.
Sa nu uit. Cu ceva timp in urma am scris pe blog de cele 2 mirosuri care pot fi intalnite aici in Gävle, cel de la fabrica de cafea si cel de la fabrica de hartie si ca prima oara nu am simtit decat acel miros mai putin placut de la fabrica de hartie. De data asta am simtit si mirosul de cafea si vreau sa va spun ca e ceva incredibil, aproape ca nu mai e nevoie sa bei cafea.

Sar de la una la alta. Din ce am mai citit eu, era o lectie chiar in manualul de suedeza dupa care am invatat in Calafell (ce departe mi se pare momentul desi au trecut doar cateva saptamani), in momentul in care te muti intr-un loc nou prima faza prin care treci este cea de turist. Lucruile par toate interesante, chiar si lucrurile neobisnuite le tratezi cu zambetul pe buze. Chiar daca lucrurile au fost foarte intense in prima saptama noi inca suntem in faza de turism. Cautam sa vedem partile pozitive din tot ce ni se intampla. Pe de alta parte chiar au fost multe lucruri pozitive. Cu mentiunea ca sunt convins ca o sa ma izbesc si de aspecte mai putin placute ale societatii suedeze vreau sa va spun cum s-au miscat lucrurile aici din punctul de vedere al actelor.
La o saptamana dupa ce am aplicat pentru numere personale suedeze (la ghiseu nu cred ca am stat mai mult de 15 minute) le-am si primit prin posta.
La o zi dupa ce am primit numerele personale am primit de la gradinita formularul de inscriere pentru Andrei. A mai trecut o zi si tot prin posta am primit formularul de inscriere la scoala pentru Andrei (scoala o sa inceapa in toamna, sa fim bine intelesi). Peste alte 2 zile am primit tot prin posta formularele pentru inscrierea in sistemul suedez de asigurari sociale.
Deschiderea unui cont in banca a durat 15 minute si la 2 zile am primit cardurile prin posta.
Pentru ca nu ma simteam eu foarte confortabil cu situatia in care afara erau -25 grade iar in casa caloriferele erau reci (desi in casa sunt 23 grade), am trimis mail firmei de la care am inchiriat apartamentul. A doua zi dimineata in momentul in care eu le citeam raspunsul ca cineva o sa vina sa verifice, acel cineva a si sunat la usa.
 Sunt lucruri care pe mine m-au facut sa trec mai usor prin aceasta perioada de inceput. Repet, nu cred ca aici curge lapte si miere si cu siguranta o sa ma izbesc de lucruri dificile si o sa am ocazia sa apelez la bagajul bogat de injuraturi romanesti. Pana atunci insa marturisesc ca nu pot decat sa apreciez modul in care sunt organizate lucrurile pe aici.
Ma mai bucura un lucru, curatenia. Nu zic aici de o curatenie de farmacie existenta pe strazi. Nu e asa, e curat dar nimic iesit din comun. Pe mine ma bucura faptul ca zapada cazuta acum 7 zile e la fel de alba acum cum era si atunci.
Poate citind tot ce am scris eu pe aici nu pare atat de intens pe cat am zis intr-un post anterior ca a fost. Sincer nici mie nu mi se mai pare atat de spännande cum ar zici un suedez get beget insa sa stiti ca nu e chiar floare la ureche sa ajungi brusc intr-un mediu total nou, intr-o casa noua, intr-o cultura diferita fata de cea cu care esti obisnuit. 

O sa urmeze o alta perioada in care faza de turism o sa ramana in urma. Ina a inceput job-ul, Andrei de luni o sa mearga la gradinita iar eu astept confirmarea pentru incepera cursurilor de suedeza.
Despre toate aceste lucruri o sa incerc sa va tin la curent.

Pana atunci va salut cu drag si va trimit ganduri bune!
Ciprian

10 comentarii:

  1. Eu si acum, dupa trei ani jumate descopar lucruri care ma uimesc, in sensul cel mai bun si pozitiv al cuvantului. Cele negative inca sunt putine si chiar daca deranjante pe moment, le uit in valtoarea celor pozitive care vin buluc. Acum poate ca am exagerat si eu cu bulucul, dar in rest am fost sincera. :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Dragilor, cu scuzele de rigoare că nu am mai apucat să vă citesc și comentez de vreo săptămână (na, am început și eu să muncesc :p), vă felicit pentru tot, e superb ce ați reușit să faceți într-un timp atât de scurt! Casa voastră arată tare frumos, primitoare și deja cu un aer personal :) Cât despre prima parte, aia turistică (dacă vă uitați în spate, prin noiembrie, exact asta scriam și eu hihihi), trageți de ea cât mai mult. Nu că ar urma ceva rău după aia! Eu am avut încurcături cu personnummer, fără job, cu ceva emoții (ca să nu mai spun că în 4 luni de când sunt aici m-am și despărțit de iubitul cu care am venit și el se întoarce acasă), dar după 4 luni tot spun cu mâna pe inimă că nu m-a speriat și supărat și dezamăgit nimic atât de tare încât să încep să mă plâng de suedezi. Nu că i-aș idealiza, dar îmi e drag de ei și încep să apreciez și felul lor de a fi așa cum ziceam mai demult cu "vänta lite" :) Vă pupez și toate bune!

    RăspundețiȘtergere
  3. Buna Lia! Multumim de aprecieri. Am cautat sa ne facem un loc in care sa ne simtim bine, in siguranta. Andrei, baiatul nostru, avea nevoie cel mai mult de spatiul lui propriu, de lucrurile si jucariile lui. Iti doresc sa-ti mearga bine in drumul tau, sa ai putere si rabdare si trebuie sa ne intalnim sa bem o cafea suedeza:)

    RăspundețiȘtergere
  4. Inteleg din context ca spännande este un fel de Spannung =excitement din nemteste. Am mai citit intr-un post anterior niste cuvinte in suedeza care semanau cu altele in germana. Ma gandesc ca daca le relationezi asa ti-ar fi mai usor sa le asimilezi :)

    RăspundețiȘtergere
  5. Suedeza e o limba germanica. eu nu stiu o boaba de germana dar la cursul de suedeza aveam o colea care stia bine germana si ne spunea ca se aseamana destul de mult suedeza cu germana

    RăspundețiȘtergere
  6. Uite.. Am gasit celalt cuvant: Valkommen (unde a are umlaut) inseamna la suedezi ceea ce inseamna la nemti Wilkommen :D

    RăspundețiȘtergere
  7. asa e. sunt multe cuvinte similare

    RăspundețiȘtergere
  8. Am vazut bine o masa de foosball in sufragerie ?

    RăspundețiȘtergere