miercuri, 1 iunie 2011

1 Iunie



Stiu ca nu am mai scris de multisor si de data asta nu e vina lui CabralJ. O fac acum cand am realizat ca  acum un an am ajuns pentru prima oara in Suedia.
Nu stiu cum suna pentru voi Suedia, in cazul meu suna ca un fel de Extraterestria iar in Extraterestria aia toate se intamplau ca in filmele alea cu happy end.

Anul trecut am ajuns aici in Gävle intr-o zi de duminica si tin minte ca am fost impresionat de faptul ca strazile erau mai mult pustii, foarte putina lume prin oras, tin minte ca ma uitam uimit la ferestrele fara perdele.
La un an de la prima vizita in Extraterestria si dupa 4 luni de trait printre extraterestri au aparut si primele concluzii. In primul rand Suedextraterestria nu e chiar atat de extraterestra, e o tara normala si cred ca asta e cel mai important lucru, normalitatea. Lucrurile sunt asezate, in mare fiecare stie ce si cat are de facut, sunt create multe automatisme.

Cum  a trecut destul de mult de cand nu am mai scris s-au adunat destul de multe de povestit. Pentru ca azi e 1 iunie trebuie sa va spun ca am participat la cosmetizarea spatiilor de joaca pentru copii de pe langa blocul unde stam. Lucrurile se intampla foarte organizat. Primul pas e ca gasesti lipit pe usa de la intrare in scara un anunt. Pasul 2 (dupa ce traduci ce scrie pe afis) e sa trimiti un mail de confirmare, mail in care spui frumos, ca la scoala, cine esti si unde stai si ca o sa fii prezent la adunare.
Pasul 3 e intalnirea celor ce au confirmat. Asa se face ca intr-o zi de sambata ne-am adunat langa bloc, am pus mana pe pensule, mature, vopsea sau ce am mai gasit si ne-am apucat de treaba. Cu ocazia asta am inteles si de ce speranta de viata e atat de mare in Suedia. Aici nu se munceste intr-un ritm foarte rapid, pauzele sunt la fel de importante ca si munca. Asa se face ca dupa relativ putin timp eram chemati la cafea, si la o gustare. Are si un nume pauza asta, se numeste fika si dupa 4 luni de stat aici pot spune ca fika pentru suedezi e cum e siesta pentru spanioli. E ceva ce se respecta cu mare strictete si cu multe se poate glumi aici in Suedia dar cu fika si curatatul filtrului de scame la masina de uscat rufe din spalatorie, nu.


O sa sar de la una la alta pentru ca nu am tinut o evidenta cronologica la ceea ce am mai facut in ultima luna. O sa sar la pescuitJ. Marius, vecinul, este pescar impatimit si cum si mie imi place sa pescuiesc am reusit sa parcurgem cei 500 m de la bloc pana la raul ce trece prin oras si am inceput sa pescuim. Mai interesant e ca am si prins ceva pesti si si mai interesant e ca i-am si prajit si mancat. Ca sa pescuiesti cu acte in regula aici trebuie sa ai permis. Modalitatea in care se obtine permisul este una ce merita a fi povestita. Mai intai intri pe pagina de internet a orasului. Acolo gasesti un formular pe care il printezi si  iti treci numele tau. Dupa asta intri din nou pe aceeasi pagina si iti inregistrezi permisul, adica treci adresa, numarul personal si gata, poti pescui legal in zona.



Sa va mai spun despre Andrei, gradinita, scoala. Andrei a facut niste progrese incredibile cu limba suedeza. Nu are nicio problema sa comunice cu educatoarele sau colegii. Si-a facut prieteni atat la gradinita cat si in blocul unde stam si e o mare bucurie pt mine sa stiu ca il pot lasa singur afara iar eu din cand in cand sa ma mai uit dupa el de la balcon. Locul este unul foarte linistit, masinile nu au acces si are mult spatiu unde poate alerga.
Dupa 4 luni de gradinita suedeza am ajuns la concluzia ca sistemul de aici nu e unul foarte potrivit pentru parinti hiperprotectivi. Spun asta pentru ca de mai multe ori cand am mers sa-l iau pe Andrei de la gradinita am vazut cate un copil cum statea in fund in mijlocul unei balti si strangea apa intr-o galetusa. E adevarat ca pe vreme ploioasa sunt imbracti in niste salopete de cauciuc si poarta cizme din acelasi material insa imaginea e una destul de neobisnuita.
Cum Andrei incepe din 21 august scoala, anul pregatitor, scoala a organizat mai multe vizite astfel incat copiii sa se familiarizeze cu mediul. Mai mult, si noi am primit o invitatie prin posta sa mergem la scoala ca sa aflam detalii despre cum se intampla lucrurile. Pe hartie par ca o sa e intample frumos. Vor fi 20 copii in clasa, supravegheati de 2 pedagogi. Vor canta, face sport, desena, citi si dansa, ceea ce nu suna rau si tot la scoala vor si manca. Diversitatea e la ea acasa la scoala lui Andrei, o sa fie coleg cu copii de pe toate continentele credJ



Cateva lucruri si despre Ina. Lucrurile se aseaza din ce in ce mai bine desi nu e usor sa practici psihiatria intr-o  tara straina. Avantajul este ca sistemul medical este unul destul de bine pus la punct si a avut si noroc de colegi  ok. Din lucurile mai aparte intamplate Inei la job trebuie sa va povestesc de un nene care a venit si a masurat distantele intre scaune si monitoare, a analizat ce fel de scaune sunt, daca sunt reglate cum trebuie astfel incat sa le fie bine oamenilor la job…
Una peste alta, situatia Inei la job arata mult mai clar decat acum 4 luni, este apreciata la job si de sefi si de colegi.

Eu aprofundez in continuare tainele limbii suedeze si cand zic taine sa stiti ca nu zic asa de dragul de a zice.
In afara de suedeza am inceput sa invat si regulile jocului de hockey. Luna trecuta a fost campionatul mondial si cum aici hockey-ul e un fel de religie de stat am inceput sa ma uit. Recunosc ca a inceput sa-mi placa si am suferit un pic la finala pierduta de Suedia in fata Finlandei. Rugamintea mea la voi este ca daca o sa ajung sa traiesc in SUA sa nu ma lasati sa-mi placa wrestling-ul, ar fi prea de tot.


Trebuie sa va povestesc si despre castelul din Gävle. Pentru ca integrarea celor ce studiaza suedeza sa fie completa sunt organizate vizite la diverse locuri din zona si asa se face ca am mers sa vizitam locul unde face nani regele Suediei cand viziteaza zona. Pe langa vilele din Pipera castelul asta pare o gluma buna. Totul este foarte simplu, de fapt reflecta foarte bine societatea suedeza unde majoritatea lucrurilor sunt facute in primul rand sa fie practice. Aici am aflat ca pe vremuri a existat o taxa pe oglinzi. Cine avea in casa o oglinda trebuia sa plateasca o taxa anuala catre statul suedez, oglinzile fiind considerate obiecte de lux iar luxul este si astazi puternic impozitat. Cu cat ai mai multi bani cu atat mai mari sunt taxele pe care trebuie sa le achiti.

Am urmarit si Eurovizionul in formatie completa si am si votat melodia Romaniei insa din pacate fara prea mult success. Se pare ca in Suedia nu exista o comunitate foarte mare de romani insa in ritmul in care ajung aici medici din tara nu e exclus ca peste vreo 2 ani votul nostru sa contezeJ.

Despre vreme, clima. Acum la inceput de iunie se face intuneric pe la ora 23 iar la ora 3 dimineata e lumina. Sunt curios cum o sa fie in iulie. Pe de alta parte o sa fie amuzant sa-i spun Inei ca ma duc la pescuit si o sa vin acasa cand se intuneca. Temperaturile sunt in jur de 20 grade, ceea ce e bine. Ce nu e bine e ca de o luna aproape in fiecare zi bate vantul si incep sa cred ca nu e doar o vorba ceea ce imi spunea Marius si anume ca aici vantul bate doar de 2 ori pe an, 6 luni dinspre mare si 6 luni dinspre uscat.
Ar mai fi de povestit insa m-am  intins deja foarte mult. Pe viitor o sa incerc sa nu mai las atat de mult timp intre postari.

Va salut cu drag si va trimit ganduri bune!
Ciprian

P.S.1 Cum astazi e 1 iunie,  tuturor copiilor le dorim sanatate, le dorim parinti sanatosi si voiosi care sa aiba grija de ei. LA MULTI ANI!
P.S.2 Pentru ca am vorbit de copii si este si 1 iunie, va recomand un site: http://www.clubuljucariilor.ro/
Este un proiect al unor oameni deosebiti, oameni la care tin foarte mult si despre care stiu ca sunt topiti dupa copii.
P.S.3. Despre finala Champions League si Barcelona nu ar fi multe de spus insa am retinut un mesaj postat de cineva pe Twitter: "Lui Guardiola nu i-a mai rămas să cîştige decît Eurovisionul"

4 comentarii:

  1. LA MULTI ANI! lui Andrei. Va pupam cu drag.
    Ca de fiecare data, ne face placere sa citim noile postari.
    In ceea ce priveste vantul...la noi bate doar o data pe an, dinspre mare si tine 1 an :))))

    Aveti grija de voi.

    Salutari din Karlskrona!

    RăspundețiȘtergere
  2. Azi nu bate vantul, mai oboseste si el:) La multi ani lui Ingrid si aveti grija de voi

    RăspundețiȘtergere
  3. Buna.
    Va salutam pe toti 3 si va pupam.
    Ma bucur nespus Ciprian ca ti-ai facut timp sa scri. Citesc cat pot de des postarile tale si le povestesc Mariei si lui Marian.

    RăspundețiȘtergere
  4. Si noi va pupam si sa aveti grija de voi. Le povestesti pe post de poveste de adormit?:)

    RăspundețiȘtergere